Knipträna Snabbhetsknip

Genom att knipträna så ökar du styrkan, snabbheten och uthålligheten i muskelfibrerna i bäckenbotten. Här får du tips hur du bäst kan öka snabbheten i musklerna i bäckenbotten med hjälp av knipövningar med knipkulor.

Kom ihåg
att använda ett glidmedel tillsammans med dina knipkulor så att du lättare kan föra in dem och ta ut dem.

Uthållighetsknip med knipkulor.

Träningsprogram Snabbhetsknip

Första veckan - Steg 1
Position: Ryggläge.
Styrka: Fokusera mer på snabbhet än styrka
Intervaller: Knip 10 gånger snabbt i en följd
Antal ggr/dag: 1 gång

Andra veckan - Steg 2
Position: Sittande
I övrigt enligt steg 1.

Tredje veckan - Steg 3
Position: Stå på alla fyra
I övrigt enligt steg 1-2.

Fjärde veckan - Steg 4
Position: Stående
I övrig enligt steg 1-3.

Femte veckan - Steg 5
Position: Variera mellan ryggläge, sittande, fyrstående och stående. Välj en ställning per dag.
Intervaller: Knip 15 gånger i en snabb följd vid ett tillfälle, 2-3 gånger om dagen.

När du känner att du utan problem kan knipa snabbt 15 gånger i en följd så kan du gå över till Steg 6.

Steg 6
Knip så snabbt du kan 20 gånger och gör detta tre gånger om dagen.

Variera mellan positionerna så att du klarar av att hålla knipet oavsett vilken kroppsposition du har.

Tänk på
att du kan få rejält med träningsvärk även i underlivet så forcera inte din träning. Vänta in att ta nästa steg tills dess du känner dig redo.

 

Grattis! Du bör nu ha betydligt större snabbhet i dina muskler än tidigare!