Knipträna Uthållighetsknip

Genom att knipträna så ökar du styrkan, snabbheten och uthålligheten i muskelfibrerna i bäckenbotten. Här får du tips hur du bäst kan öka uthålligheten i dina muskler i bäckenbotten med hjälp av knipövningar med knipkulor.

Kom ihåg
att använda ett glidmedel tillsammans med dina knipkulor så att du lättare kan föra in dem och ta ut dem.

Uthållighetsknip med knipkulor.

Träningsprogram Uthållighetsknip

Första veckan - Steg 1
Position: Ryggläge.
Muskelkraft: Knip ca 50% av din maxstyrka.
Intervaller: 1 x 30 sekunder
Antal ggr/dag: 3 gånger

Andra veckan - Steg 2
Position: Sittande
I övrigt enligt steg 1.

Tredje veckan - Steg 3
Position: Stå på alla fyra
I övrigt enligt steg 1-2.

Fjärde veckan - Steg 4
Position: Stående
I övrig enligt steg 1-3.

Femte veckan - Steg 5
Position: Variera mellan ryggläge, sittande, fyrstående och stående. Välj en ställning och samma ställning per tillfälle.
Intervaller: 1 x 45 sekunder
Samma muskelkraft och samma antal ggr/dag som tidigare.

När du känner att du utan problem kan hålla knipet fullt ut i 45 sekunder oasvett position så kan du gå över till sista steget - Steg 6.

Steg 6
Håll knipet i 1 x 60 sekunder med 50% av din maximala styrka. Variera mellan positionerna så att du klarar av att hålla knipet oavsett vilken kroppsposition du har.

Grattis! Nu bör dina bäckenbottenmuskler vara betydligt uthålligare än tidigare!

Tänk på
att det kan dröja ända upp till 3 månader innan du upplever max resultat av din dagliga knipträning.