Inkontinens

Om du lider av inkontinensproblem så är du inte ensam. Man beräknar att upp emot en halv miljon kvinnor har besvär med att hålla tätt. Det kan vara allt från att det kommer några droppar urin när man nyser eller hostar till att det läcker ganska rejält.

Det är en väl värd investering att träna upp sin bäckenbottenmuskulatur redan i unga år för att förebygga problem senare i livet. Speciellt viktigt är det att göra sina knipövningar efter barnafödande för att återfå sin muskelstyrka.

inkontinens.jpg

Olika typer av inkontinens

  • Ansträningsinkontinens - läcker urin i samband med ansträngning, hostar, nyser etc.
  • Trängningsinkontinens - blir akut kissnödig utan att det egentligen kommer så mycket urin.
  • Blandinkontinens - problem både vid ansträngning och akut kissnödighet.
  • Neurogen blåsstörning - läcker på grund av t ex neurologisk sjukdom eller ryggmärgsskada
  • Överfyllnadsinkontinens - vanligare hos män, orsakas t ex av prostataförstoring

Du kan läsa mer om urininkontinens på vårdguidens hemsida.

Innan du funderar på kirurgi så kan det vara bra att testa bäckenbottenträning. Flera studier visat att nästan var fjärde blir helt besvärsfri enbart med denna behandling. Även om du inte blir helt bra med denna metod så kommer du med all säkerhet att märka en förbättring. Det kan ta upp till  ca 20 veckor med dagliga knipövningar med knipkulor för att uppnå maxresultat, så håll ut.

 

 

 

 

Spara

Spara