Tips på effektiva och bra knipövningar

Lär dig knipträna rätt så att du får ett bra resultat av din träning. Den bästa effekten av dina knipövningar får du om du använder knipkulor i samband med dina knipövningar. Du hittar lättare rätt muskler i underlivet och träningen blir mer effektiv om du har något att knipa emot.

Tips på bra knipkulor

Osäker på vilka knipkulor du ska välja? Jag har gjort en enkel sammanställning på olika sorters knipkulor så att du lätt och enkelt kan gå till den butik som säljer de knipkulor du vill ha.


Få tips på billiga och bra knipkulor.
Vilka knipkulor ska jag köpa?

Här får du tips och råd så att du lättare kan välja de knipkulor som passar bäst för dig.


Tips vid knipövningar

Sex saker du ska tänka på när du gör dina knipövningar:

  • Ligg ner* på rygg med raka eller böjda ben.
  • För in dina knipkulor tillsammans med ett glidmedel.
  • Du ska spänna hela underlivet, både ändtarm, slida och urinrör.
  • Spänn musklerna i underlivet inåt och uppåt.
  • Andas lugnt
  • Låt övriga kroppen vara avspänd

* När du blivit mer van kan du stå eller gå omkring om du önskar.


Knipövningar för nybörjare

Om du aldrig har gjort några knipövningar tidigare så kan du göra det enkelt och lätt för dig. Det viktiga är att du sätter igång med tärningen. Det tar inte så lång stund men kommer att ge en stor effekt över tid.

  • Knip några sekunder
  • Slappna av några sekunder
  • Knip igen och slappna av

För att få ett snabbt resultat så bör du göra knipövningarna tre gånger per dag, ca 10-12 knip per gång. Försök att få in träningen i din dagliga rutin. Om det är svårt att använda knipkulor mitt på dagen så kan du träna utan knipkulor. Det är bättre att träningen blir av.


Knipövningar för styrka och uthållighet

När du blivit mer vältränad och vill avancera så kan du utöka knipövningen med att bygga på din styrka och uthållighet. Du gör dessa två övningar i en följd, två gånger om dagen.

Uthållighetsknip

  • Håll kvar knipet så länge du orkar
  • Slappna av lika länge
  • Upprepa 1-3 gånger.

Styrkeknip

  • Knip ihop kraftigt och dra in så hårt du kan i fem sekunder.
  • Slappna av i fem sekunder.
  • Upprepa 5-10 gånger.

Tips för ökad blodgenomströmning

  • Ta ett djup andetag och håll andan så länge du kan.
  • Gör samtidigt dina knipövningar.

När du inte andas under knipövningarna så pressar du istället ut det syret som finns i blodet och öppnar upp de små kapillärerna och ökar blodgenomströmningen i området.


När kan jag se resultat av knipövningarna?

10 veckor
Träna två gånger dagligen i minst 10 veckor därefter kan du trappa ner och göra dina knipövningar ca 3 gånger per vecka. Kom ihåg att precis som kroppen i övrigt är hälsa en förskvara och musklerna måste tränas regelbundet för att inte förslappas.

Maxresultat vid 20 veckor
Om du inte märkt någon förbättring efter 10 veckor så fortsätter du med detta program ytterligare 10 veckor, då bör du ha uppnått maxstyrka. Skulle du då fortfarande lida av inkontinensbesvär så bör du vända dig till vården för ev kiruriska ingrepp.


Bonus av knipträning

Regelbunden knipträning ger många hälsovinster och trevliga bonuseffekter, som till exempel att sexlivet förbättras.  

Knipträning för bättre sex

Platt mage

Stark bäckenbottenmuskulatur ger dig alla förutsättningar till att få en platt och stark mage. Vanliga sit-ups räcker vanligtvis inte och kan till och med ge dig en mer bullig mage om din inre muskulatur är svag.


Rak kroppshållning

När du har en stark "inre kärna" så blir din kroppshållning bättre och du kan förebygga ryggproblem.


Bättre sexliv

Du kommer förmodligen upptäcka att sexlivet blir ännu bättre. Det är inte ovanligt att när du börat att knipträna  så ökar lusten och orgasmerna kommer både lättare och blir mer kraftfulla.

 

 

 

 

 

Spara

Spara

Spara